2 Apr 2013

A Sailor Wannabe feat. Zip

The Sailor Wannabe has been finished for a while. The only missing piece was the zip. It has taken me several deep breaths, some googling around for tips and a few unsuccessful try outs with crocheting the stitches, before I took the Sailor to the sewing machine, and in full concentration made to small seems and after a few more deep breathes made the first cut.



 Phew, it worked well. Next the zip is mounted with small handmade stitches - also a success, no dents - all good. I got so brave that the next side of the zip machine sewed.

I'm very happy with the result and so is my son. It's already one of his favorite jumpers. Wool actually works very well even here, where the temperature is much higher compared to Denmark.
Until I get the opportunity to get a picture with the son wearing the jumper, you'll have to do with The Sailor Wannabe solo.



Facts:
Pattern: The starting point is "Lystfisker" by Annette Danielsens book "Strik en stund"
Size small, but with a smaller gauge the result is a slim and well fitted jumper just right for a 13-year-old.
Yarn: about 120 g Black Hill Wool color "Midnatshimmel" from Garnudsalg.dk
Needles: 3

Good and Bad:
I intended to do real "Sailor Bubbles" but even after three attempts I didn't succeed. Instead I decided to do stripes in alternating 1 knit, 1 purl . Turned out very well.
The sleeves is knitted from the top down. I've done it a few times now, and I really like the technique. This time, however one sleeve ended up slightly bigger than the other. The couple of stitches difference may have been 8-10 instead.
My son doesn't mind, and I guess I'm the only one to notice, and I've let it stay as it is.

I'm happy to do the sewing, cutting and zipping again. Now I'm not terrified anymore, and both my husband and the youngest son have asked for their jumper. Better move on.


Det er snart længe siden at min Sailor wannabe blev færdig. Færdigstrikket, enderne hæftet, men den manglede jo lynlåsen.
Så gik jeg der rundt om grøden (trøjen) mange gange. Jeg fik gode inspiration fra jer, kære læsere, bla dette link til hvordan man kan hækle maskerne fast inden der klippes. Det synes jeg var en rigtig god idé og gik glad igang. Den sene aftentime gjorde ikke forsøget nemmere, men jeg måtte opgive. Hæklemetoden fungerede dårligt i strik på små pinde og så med perlestrik imellem. Det kunne jeg ikke rigtig overskue.
Så det blev til tætte zigzag sting på symaskinen. Det gik helt fint.

Så er det saksens tur. Et nervepirrende øjeblik. Tungen lige i munden, en dyb indåding før det første "cut".



Lynlåsen syet i med små håndstukne sting, med stor opmærksomhed på at perlestrik striberne sidder overfor hinanden. Det lykkedes og faktisk blev jeg så modig at jeg syede den anden lynlås del på, på maskine. Det gik også fint.



Phew det lykkedes. Jeg er glad og sønnen er glad. Trøjen har været på flere gange og er allerede en yndling. Det er så dejligt når poderne værdsætter gode materialer. Uld er og bliver godt at have på selv hernede på den varmere del af jordkloden.

Billeder af trøje med indhold kommer en dag, hvor jeg snupper chancen til at knipse i et uopmærksomt øjeblik - indtil da må I nyde solo synet af Sailor Wannabe med lynlås.  

Billede taget i solskin. Farven på de øvrige billeder er tættere på virkeligheden. 

Fakta:
Opskrift: Udgangspunktet er "Lystfisker" fra Annette Danielsens Bog "Strik en stund".
Størrelse small, men med mindre strikkefasthed kom trøjen til at passe en slank og høj 13-årig.
Garn: ca 120 g Blackhill Højlandsuld farve "Midnatshimmel" fra Garnudsalg.dk
Pinde: 3

Godt og Skidt: Med maskeantallet fra ogskriften og lidt sjussen frem og tilbage (specielt omkring ærmegabet) med et tyndere garn fik jeg en fin slank model, som passer min søn perfekt, og som han gerne vil have det.
Det var jo meningen at det skulle have været en sømandstrøje, men efter tre forsøg opgav jeg. Det var som om bobler-maskerne ikke "løb". Det kan være garnet, som hægter sig så fint sammen at løbemaskerne er svære at få til - eller også er det bare mig. Det blev så perlestrk striber i stedet. De fungerer også fint synes jeg.
Ærmerne har jeg strikket i. Det har jeg efterhånden gjort et par gange, og kan rigtig godt lide ikke at skulle montere bagefter. Ulempen er at man skal være meget opmærksom på at få maskeantallet og indtagningsfrekvensen (kan man sige det?) ens på begge ender. Jeg var nok lidt uopmærksom, men tænkte at et par masker fra eller til ikke gjorde den store forskel; men det var nok nærmere 8-10 maskers forskel og det ene ærme blev større end det andet.
Sønnen er OK, og det er sikkert kun mig der lægger mærke til det, så det får være.

Det er ikke sidste gang jeg strikker rundt og klipper op. Gemalen og lillebror har allerede lagt billet ind på en trøje også. Det er vist bare med at komme videre. 

2 comments:

  1. Hvor ser det godt ud. Lynlåsen er jo bare perfekt syet i. Jeg kan godt forstå det bliver en yndling :)

    ReplyDelete
  2. Den er fantastisk flot ..
    farven er jeg især helt vild med - men modellen er også super.
    Den lynlås sidder perfekt. Flot klaret (det eksperiment har jeg endnu ikke vovet mig ud i).
    Flot er det i hvert fald.
    Uldtrøjer er altid gode :o)

    ReplyDelete