21 Aug 2012

2 km and more

Det var alligevel ikke så vanvittigt, mit tæppe. 2 ugers turbohækling, siddende på terrassen, tilsmilet af  Sydney vinter/forårssol og med Arne Dahls "A-gruppe" i ørerne resulterer i et vanvittigt dejligt tæppe.



Løkkerne griber ind i hinanden og danner de smukkeste bløde grå striber. 2 km stribegarn og en rest højlandsuld i kanten og mit tæppe er klar til at varme kolde fødder når aftenens sofasidning kræver det.





Lidt ømme skuldre og fingre, ja, men ikke noget at tale om, i betragtning af de timer jeg har nørklet, for jo, det er blevet til mange timer i stolen på terrassen; men hold da op, hvor er jeg både stolt og vældig tilfreds.

Uh, nu kan jeg ikke vente med at få købt en sofa, der står mål med min nye lækkerhed udi tæpper.

Faktaboks: 
Idé fra Erica Knight's bog "Lær at hækle". 200 masker i bredden og hæklet så langt garnet rakte.
Hæklenål: 4½ og 4 til kanten
Garn: 10 ngl. af 50g Rustik (fra Netto) 80% uld, 20% Polyamid, farve 004, ca. 50 gr Højlandsuld (garnudsalg.dk), farve rullesten.
Færdigt mål: 85x150cm

Godt og Skidt:
Kun godt. Jeg blev helt hypnotisk over det simple mønster og de mange gentagelser. Jeg troede projektet ville vare for evigt, men det gjorde det slet ikke. Jeg havde svært ved at lægge det fra mig igen.
Jeg synes tæppet blev en smule for smalt, så jeg hæklede en bred kant ned langs langsiden. Maskerne ligger vinkelret på det stribede stykke. Det giver en fin effekt, synes jeg, samtidig med at det giver tæppet hold på formerne.

The crazy blanket wasn't so crazy at all. 2 weeks of turbo crocheting, nice sunny afternoons at the terrace and a Swedish crime audio book in my ears and the result is this lovely, soft and warm blanket. 

2 km yarn and a bit more have gone into this little piece of handcrafting. I love how the grey colors smoothly changes in soft lines and the added frame of grey wool just very nicely finishes off the blanket. I am very pleased, happy and to be honest, a bit proud of my achievement. Now we just need to buy that new sofa that can match the blanket. 

Details: 
Inspired by one of Erica Knights crocheting books ("learn to crochet")
10, 50 g balls of yarn, 80% wool and 20% poly-amid - bought in Denmark.
Crochet hooks: 4½ and 4.
200 stitches and just crochet on for as long as the yarn lets you. This blanket measures: 85x150 cm

As simple as that - and what an amazingly beautiful result. 

26 comments:

  1. Wow - sikke et arbejde! Men det ser bare super lækkert ud!

    ReplyDelete
  2. Smukt arbejde. Tæppet ser meget blød og lækker ud.
    Stort arbejde ♥

    ReplyDelete
  3. Skønt projekt, og god fornøjelse med hyggestunder under dette skønne bløde tæppe:-)

    ReplyDelete
  4. Wauw et lækkert tæppe og sikke et stort arbejde. Det er super flot i farverne og passer til det meste.

    Kh Mette

    ReplyDelete
  5. Flot tæppe:)
    Og med Aholdet i ørernemå fornøjelsen have været desto større. Arne Dahls bøger står også højt hos mig. Jeg kan lide de mange lag der er i historierne og hans underfundighed.
    Hilsen Mona

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du kan godt gå igang med Arne Dahl. Jeg anbefaler at høre dem i rækkefølge. Er nu på nummer 7 i rækken af ialt 10 bøger.

      Delete
  6. Hejsa. Hvor er det blevet flot. Jeg lod mig inspirere, havde nemlig også noget " nettould" ;-) liggende. Nu hvor jeg ser det færdige resultat, har jeg ikke tid, til at sidde her ;-)
    God tirsdag eller hva' nu der er hos dig :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dejligt at kunne inspirere. Jeg ved at også min veninde Anette er igang med et Nettould tæppe. Rigtig god fornøjelse med din version.

      Delete
  7. Det er blevet superflot, jeg kan godt forstå, du er glad for det

    ReplyDelete
  8. Det er blevet vild lækkert... det bliver svært at finde en sofa, som matcher :o)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hm, Ja det kan blive et problem at finde en SÅ smuk sofa, men jeg vil nu gøre forsøget.

      Delete
  9. Det ser vel nok lækkert ud, det er flot lavet, må have været et stort arbejde.

    ReplyDelete
  10. Wow, det ble flott! Og sikkert herlig. Kanten i grått gjør seg veldig godt!
    Og jeg synes det fungerer veldig bra på bloggen med engelsk tittel og en engelsk oppsummering etter artikkelen. Så gjenstår vi som kommenterer - kanskje vi også burde skrive dansk (norsk) og engelsk? Jeg lar den tanken henge litt der, er ikke helt sikker på at jeg faktisk mener det.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kommentarer skal I bare skrive som I gør - det er fint med blanding af sprog. Ungerne har taget tæppet i brug til en "efter-skole-hviler" i hængekøjen.

      Delete
  11. Nej hvor er det flot, som virkelig smukt. Og jeg er glad for du laver indlæg 2 sproget :0) selv om det nu nok gik alligevel :0)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak, jeg synes det er helt hyggeligt at skrive to-sproget. Jeg kan stadig dyrke det danske sprog, samtidig med at jeg øver det engelske.

      Delete
  12. Hvor er det blevet flot - jeg er misundelig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så er det bare at gribe nålen, Anne. God fornøjelse, hvis du kaster dig ud i det.

      Delete
    2. Jeg overvejer seriøst at stjæle din ide - så lige noget brugbart garn idag.

      Delete
  13. Det er virkelig et lækkert tæppe - det gad jeg gerne eje :-) Det kan jeg godt forstå at du har hygget dig med at producere :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvis det ikke var fordi, det er et ret stort arbejde kunne jeg overveje at producere til salg, men det vil vist kræve adskillige besøg hos fysioterapeuter for behandling af overbelastede skuldre og hænder.

      Delete
  14. Det er blevet rigtig smukt. Jeg er også vild med striberne.Så kan sagtens følge dig, når du skriver at du havde svært ved at lægge tæppet fra dig.
    Fik du lov til at tage alt garn med fra Dk ?

    Kh. Lis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Der var ikke noget problem med at få det garn med, jeg havde udvalgt til kufferterne. Vores container er endnu ikke kommet, så hvordan det resterende garns skæbne bliver er stadig usikkert; men jeg tror ikke der er noget at bekymre sig for med hensyn til garn.

      Delete
  15. Vanvittigt smukt - og lækkert :)

    ReplyDelete
  16. hej Jane
    dette indlæg må jeg ha' overset ...:(
    men en kommentar synes jeg du skal ha'
    Som tidligere nævnt har jeg drømt om at hækle dette fine mønster ... Jeg er totalt vildt med det .... og dit tæppe er sååååå flot :)
    knus♥

    ReplyDelete
  17. Faldt lige over din blog!
    Det er da et helt forrygende tæppe - lige til at putte sig under!

    ReplyDelete