24 Aug 2014

From Wisdom to Vanadium

This post has been sitting here for a while now. Apologies, but I wanted to share with you the story about the latest major project. It's also a story recycling - recycling of yarI basically had three attempts to finish up this beautiful pale dusty blue woollen jumber/jacket. 

My initial plan was to knit 'Wisdom' a beautiful jacket designed by Kim Hargreaves. I knitted up loads of samples to find the best mix of yarns and decided to add a light grey alpaca thread into the mix, but even though it was both lovely, soft and mushy I was in doubt. Would this be too warm for the Sydney climate. Actually I don't think it is, but eventually I decided to redo the jumper without adding the alpaca.

OK - second attempt was too big - I unravelled and started all over again, only to discover that decreasing the number of stitches and the needle size made the knit too small, and I unravelled again.

During these three attempts my confidence in the choice of 'wisdom' faded, and I decided to change pattern. Just have to say that nothing's wrong with 'Wisdom'. It's a beautiful jacket, the pattern is excellent and it's still on my 'one day maybe' list - but for now I changed to a simple raglansweater combined with a simple pattern of purl stitches in the stockinette stiches. A pattern inspired by 'Vanadium' by Lisa Mutch (link to ravelry).

Whenever possible I knit round, crochet and cut open to a cardigan. For the final touch I made icord bind offs all around the front edges and round the neckline. 
I'm very pleased how well it all turned out at the end, and I worn the jacket several times. It's perfect for leisure as well as work. 


Facts:
Pattern: 'Raglansweater' by Liselotte (www.garmudsalg.dk) combined with ideas from'Vanadium' by Lisa Mutch (ravelry).
Size: M - stitches adjusted to match the gauge. 
Yarn: highland wool (www.garnudsalg.dk) colour: 'lys indigo'
Needles: 2,75 og 3,25 - Chiaogoo. Sleevesdone with double pointed needles size 3. 

Love it. 



Det startede med Wisdom - en skøn model af Kim Hargreaves.  Hele tre gange startede jeg op, men hver gang, matte det strikkede lade livet. Højlandsuld (color lys indigo) har været i spil alle tre gange. Første gang i med følgeskab af en tråd grå alpaca, men jeg kunne ikke rigtig bestemme mig for om det var den kvalitet jeg ville have, så jeg slog op til wisdom nummer 2 med én tråd uld. Det fungerede bedre, men mine anelser om for stor størrelse var holdt stik og jeg trævlede op igen. OK på den igen - tredje gang, kun for at opdage at mindre maskeantal OG tyndere pinde giver en trøje der er for lille!!!

Jeg må ærligt  indrømme at jeg gik en anelse kold i alle disse wisdom forsøg, og havde IKKE lyst til at starte forfra én gang til. Det skal lige siges at der absolut ikke er noget i vejen med hverken model eller opskrift, det var bare mig, der var kørt træt. 


Tidligere har jeg strikket Vanadium (Lisa Mutch) og jeg kan rigtig godt lide den enkelte effekt af vrang masker i den ellers retstrikkede trøje, så jeg tog en rask beslutning og satte strikke destinationen: Lisselottes 'Raglansweater' tilsat passende mængder vanadium finesser.

Så gik det derudaf. Rundt og rundt med et par håndfulde vrang masker de rigtige steder.

Faconen er inspireret af Vanadium opskriften, men også udfra eget hoved og sådan circa mål. Det sidste kan man (når man er mig) ikke forlade sig på, så taljen kom til at sidde mindst 6 cm for lavt og følgeligt kom udtagninger til hofte for sent - og trøjen blev både for lang of for stram om hoften.


Trævle,trævle op - denne gang dog kun ca. 20 cm og efter et par dages togstrik fik trøjen det rette talje/hofte sving. Længden har jeg valgt skal være forholdsvis kort sådan lidt jakke agtigt.
Ærmerne - no problem - startede ud med at strike dem begge på én gang . Det blev jeg dog hurtigt træt af. Alt for meget håndtering af pinde og trækken masker af og på. Nej så hellere ét ad gangen, og jeg valgte også at strikke på strømpepinde - meget hurtigere end magic loop, i hvert fald denne gang. Ærmeafslutningerne er lavet med same mønster som i halsudskæringen.

Trøjen er klippet op til cardigan, og der kom retstrikkede knappekanter til.

Endeligt er dette så trøjen, hvor jeg for første gang har forsøgt mig med icord afslutning. Hele vejen rundt forneden, i halsen og rundt langs kanterne. selv hjørnerne fik jeg lavet med icord, takket være en guldgrube af information på youtube.

Jeg er ret stolt af resultatet, hvis jeg skal sige det selv.


Facts:
Opskrift: 'Raglansweater' af Liselotte tilsat mønster ideer fra 'Vanadium' af Lisa Mutch) ravelry.
Størrelse: M - maskeantal justeret så det passer med strikkefastheden.
Garn: Højlandsuld (www.garnudsalg.dk) farve: 'lys indigo'
Pinde: 2,75 og 3,25 - hurtigsstrikket med silkebløde metal pinde fra Chiaogoo. Ærmerne er strikket på strømpepinde str 3. 

Allerede et hit.



4 comments:

  1. Hvor er den blevet flot, Jane. Den kan du roligt være tilfreds med :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Liselotte. Jeg bruger den rigtig meget. Passer perfekt som en trøje-jakke til kølig airconditioneret kontor og når solen forsvinder om aftenen.

      Delete
  2. super flot...............
    mvh
    Anne-mette

    ReplyDelete