15 Sept 2010

Frøhøst

Jeg høster frø - snerlefrø. Så der igen næste år kan vokse dejlige pragtsnerler og ad stativet på terrassen. Hele sommeren er der hver dag kommet nye blomster i smuk lilla-blå-pink farve.

Enkelte blomster er der endnu, selvom plantene nu mest står med brune blade - men frøstandene modnes og jeg høster.


Af en biologilærer-veninde har jeg lært at tage frøene lige når planten er klar til at smide dem, og så skal de ikke lægges på suge-papir (ex køkkenrulle) men lige ligge en dags tid og ellers opbevares i en kuvert til foråret.

Glæder mig allerede til de grønne spirer i vindueskarmen.

2 comments:

  1. Jeg samler også frø af udvalgte blomster og urter. Det er jo så let og man får ofte en masse frø af ganske få frøstande. Underligt at ikke flere benytter sig af denne gratis glæde.

    ReplyDelete
  2. Helt enig. Jeg har ikke gjort det tidligere; men det er virkelig morsomt, og så føler jeg mig sådan lidt "Bonderøv"-agtig. Dejligt at være selvforsynende.

    ReplyDelete