8 Oct 2012

A bread substitute

Astrid troede aldrig hun skulle sige at hun savnede rugbrød, men det gør hun faktisk. Vi kan købe brød med rug hos nogle bagere; men det er bare ikke det samme som det danske rugbrød og slet ikke det samme som mit gode hjemmebagte. Så da jeg så IKEAs shake and bake alternativ, købte jeg straks et par bokse i håbet om at det kan tilfredsstille Astrids ønske. 

Ryst indholdet fri, tilsæt 6 dl lunket vand, ryst og put i form. Så enkelt er det!


Altså - brødet var (selvgølgelig) nemt at bage og brødets færdige konsistens er også meget god - men så er det bare at brødet hverken dufter eller smager som rigtigt rugbrød :-(

Godt forsøg IKEA, men det holder ikke.



Jeg bliver nødt til at finde ud af hvor jeg kan købe rugmel og rugkerne og starte min egen surdej op igen. Rugmel er ikke at finde i hverken almindelige supermarkeder eller i helsekost butikker. Jeg må gennemtrævle internettet for en løsning. Jeg opdaterer jer om min success; men hvis nogen af jer tilfældigvis ved, hvor man kan købe rugbrødsingrediencer i Australien, er jeg lutter øren. 

Nyd en herlig mandag - med masser af rugbrødsmadder.



When we can't find the real thing, we have to go with a substitute. 

Astrid, my daughter never thought she would say she misses danish rye bread, but actually she does. 
We can buy rye bread at some bakers, but it is not the same, and when seeing the shake 'n bake alternative at IKEA, I immediately bought a few boxes to meet Astrids wish for bread. 

Well - the bread is (of course) easy to make and the resulting texture is actually quite good - It's just :-( It doesn't smell or taste like the real thing!!!

Nice attempt IKEA, but it's just not good enough.

I'll have to find out where to buy rye and flour and rye kernels. It is not to be found in either ordinary grocery stores or health shops. The internet must be the place. I'll keep you posted on my success, and if you happen to know where to buy ingredients for dark rye bread, please let me know. 

I want the delicious smell, texture and taste of my own homemade bread back.

6 comments:

  1. Måske der er en dansk kirke eller sømdanshjem i Australien. De ved somregel hvor man finder ingredienserne til den danske mad :)

    ReplyDelete
  2. Den lengsel kan jeg forstå, husker selv hvor fantastisk det var i Paris da en venninne fikk besøk av danskere som hadde tatt rugbrød med. Den muligheten har dere jo heller ikke!
    Anette kom med et godt råd, er der noen som vet dette, må det vel være den danske kirke - eller måske ambassaden?
    Lykke til med jakten på rug!
    Klem
    Lone

    ReplyDelete
  3. Rugbrød er ikke til at undvære. Jeg vil også foreslå at man spørge i den danske kirke, de må vide hvor du skal handle henne.

    ReplyDelete
  4. Øv at Ikeas ikke smager af noget . Held og lykke med at finde et alternativ.
    Desværre kan jeg ikke hjælpe.
    hilsen Mona

    ReplyDelete
  5. Jeg håber at I fibnde en løsning - for rugbrød er rigtig svært at undvære. Da jeg var i USA for år tilbage, fik ambassaden sendt gode uundværlige ting over. Her skal siges at jeg arbejdede for ambassaden. Men måske den danske ambassade kan hjælpe dig.

    ReplyDelete
  6. Kære alle: Tak for jeres deltagende kommentarer. Jeg har fundet rugmel på nettet, har bestilt, og venter bare til det står udenfor døren. Det næste trin bliver en surdej som skal startes op. I'll keep you posted :-)

    ReplyDelete