21 Jan 2013

Lady Marple

May I present - the newest member of my cardi family - Lady Marple.

She is delightful in her texture, wool and color. Made up of only 203 g lovely purple/greyish thin 100% wool from Geilsk. Just right to wear for an outside bbq when the temperatures drop after a hot day, or as a nice jacket when autumn arrives.

She's a darling already.

Pattern: Lady Marple
Needles: 3 and 3½
Yarn: Geilsk 100% thin wool. 203g

Hot/Not
Absolutely Hot. The yarn is thinner than the one described in the pattern and I had to do some maths to calculate the number of stitches. I multiplied with 1,5 to make the numbers fit.
The sleeves were made up by knitting back and forth and adding one new stitch with every turn. I really liked that, and I will for sure use the method again. (sorry about my bad English. I'm still unfamiliar with the English knit terms).

Må jeg have den ære at præsentere, det nyeste medlem af min cardigan familie - Lady Marple.

Hun er dejlig let, med et fint lille hulmønster som pynt, og strikket af det skønneste grå-lilla tynde uld fra Geilsk. Lige tilpas til en grillaften , når temperaturen falder efter en varm dag, eller som jakke når efterårsdagene kommer til April. (Jeg kan stadig ikke finde ud af det med årstiderne, at April/Maj er efterår og September/Oktober er forår). Lady Marple are allerede en darling.

Design: Lady Marple (findet på Ravelry)
Pinde: 3 og 3,5
Garn: 203g Geilsk 100% tynd uld.

Godt og Skidt:
Kun godt. Dejligt garn at strikke med, og trøjen er dejlig blød.
Garnet var noget tyndere end det anviste i opskriften, så den store regnemaskine måtte i gang. Alle maskeantal er ganget med 1,5 for at få en passende størrelse.
Ærmerne er lavet ved at strikke vendestrik frem og tilbage og strikke en maske med fra ærmegabet ved hver vending. På den måde strikkes der både ærmekuppel og trøjen monteres i samme omgang. En klar vinder.










7 comments:

  1. Nøj den er smuk. Ja det er mærkeligt, i har sommer og vi har sne og kulde ;0)

    ReplyDelete
  2. Meget, meget fin. Nærmest elegant - kan godt forstå det er blevet en yndlings :o)

    ReplyDelete
  3. Hun lignr en sikker vinder, hende lady marple ;)

    ReplyDelete
  4. Riktig lekker - det med vendestrik på ermet og montering samtidig er jeg veldig nysgjerrig på. Alt der kan monteres gjennom å strikke det sammen og ikke sy, er topp. Mottar gjerne en ytterligere detaljering....
    Her hos oss er flere av de større vannene nå frosset til og isen er sikker - så en stor del av byen var av gårde på skøyter i går (ikke jeg...) i flott solskinn og minusgrader. Stor forskjell til de 45 grader (forhåpentlig mindre nå) som er hos dere!
    Klem
    Lone

    ReplyDelete
  5. Sikke en skøn cardigan, lige min stil

    ReplyDelete
  6. Den ser dejlig ud.
    Det er så smart, det med at strikke masker op i ærmegabet og strikke ærmet nedad og i kuppelfacon. Jeg har faktisk aldrig prøvet det selv, men mon ikke der kommer en anledning en dag. Min veninde gør aldrig andet, og det burde jeg vist ikke stå tilbage for :)

    ReplyDelete
  7. Violykke: Tak. Ja det med omvendte årstider er meget mærkeligt.
    Mona. Tak. Det er helt klart en vinder.
    Citonmoster: det er hun. En klar vinder.
    Lone: jeg viser dig gerne hvordan man laver de smarte ærmet. Jeg skyper på et tidspunkt hvor jeg strikker det og så kan du se hvordan miraklet sker.
    Lydert: tak. Måske du er blevet inspireret til selv at gå i gang
    Pernille: vendeærmer er nemme. Du må kaste dig ud i at prøve.

    ReplyDelete