3 Jan 2011

Duften af nybagt rugbrød

.. er tilbage. Det er alt for længe siden, den søde, let krydrede duft af nybagt rugbrød har fundet vej til vore næsebor. Nu er den tilbage.


Skulle du selv have lyst til at opleve den liflige duft, for ikke at tale om den skønne smag af hjemmebagt brød, kan du brug opskriften nedenfor. Den er nok oprindeligt fra Camilla Plum. Jeg har justeret lidt, så rugbrødet ikke er så sødt.
Når du starter helt fra bunden med at lave surdej, er det min erfaring at der går et par omgange rugbrød inden surdejen er helt på dupperne. Alternativt kan du måske få en "klump" fra en rugbrødsbager i din omgangskreds. Rigtig god fornøjelse - det er slet ikke besværligt - planlægning, minimal arbejdsindsats og megen hviletid - det er hvad rugbrødsbagning består af.


Hjemmebagt Rugbrød


Surdej:
3 dl kærnemælk
2½ dl groft rugmel
1 del grahamsmel
1 tsk bageferment (kan købes i helsekostbutikker)
1 tsk groft salt

Blandes sammen i en ren skål. Skålen dækkes med plastfilm og står et døgn nær radiator, og derefter køligt. Surdejen er klar til brug efter en uge.

Rugbrød: 
1. dag
6 dl håndvarmt vand
1 portion surdej (ca 2 håndfulde)
1 flaske maltøl (el hvidtøl)
2-3 spsk honning (jeg bruger flydende)
35 g salt
800 g rugmel
70 g hvedeklid
150 g rugflager

Udblød surdej i lidt af vandet. Tilsæt honning, salt, øl, hvedeklid og rugflager. Rugmel røres i til sidst. usteres Rør rugmel el vand til ønsket konsistens Konsistensen skal være en mellemting mellem en tyk grød og en våd dej.
Dejen hviler i skålen med et fugtigt viskestykke over i 8-12 timer ved stuetemperatur.

2.dag
2-2½ dl vand
500 g skårne rugkerner
1 stor håndfuld hørfrø
evt solsikkefrø, græskarkerner, sesamfrø

Start med at tage surdej fra til næste omgang rugbrød.
Tilsæt derefter vand, rugkerner, hørfrø og evt andre frø efter din smag. Røres sammen og fordeles i 2 rugbrødsforme. Lad hvile ved stuetemperatur med vådt viskestykke over i 8-12 timer.

Stænkes med lidt vand (for at blødgøre skårpen) og "pyntes" med rugflager, sesamfrø eller birkes.

Rugbrødene sættes i kold ovn og bages 2 timer ved 180C.

Dækkes til med viskestykke (tørt) og køler næsten af inden brødene tages ud af formene. Puttes i poser når brødene er næsten kolde. Det er bedst at vente med at skære brødene til dagen efter.

Surdejen der er taget fra efter 1. dag opbevares i køleskab. Den kan holde sig i 3 uger og er klar til en ny omgang rugbrød efter en uge.

1 comment:

  1. Jeg ved godt, at det er en lidt gammel post. Men jeg ville bare fortælle dig, at jeg nu har brugt din opskrift 3-4 gange, og den bli'r bare supergod. Jeg havde en gammel opskrift, men den er noget mere omstændig, og jeg kan ikke få alle ingredienser her i Californien. Bortset fra maltøl, har jeg fundet alt her, og med en god æblesurdej, så er det for første gang lykkedes mig at bage godt rugbrød her... så 1000 tak for den opskrift...

    ReplyDelete